Atlassian Cloud
27 listopada 2020
Produkty w chmurze Atlassian
Przejście na model chmurowy usług
Z roku na rok coraz więcej firm wybiera rozwiązania oparte o chmurę obliczeniową i oprogramowanie dostarczane na zasadzie usługi SaaS, zamiast tradycyjnych rozwiązań serwerowych. Taki trend jest szczególnie mocno widoczny wśród firm technologicznych. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, firma Atlassian (producent oprogramowania Jira oraz Bitbucket) ogłosiła, że zamierza całkowicie przejść na model chmurowy dostarczania swoich usług.
JIRA oraz BitBucket
Istniejący na rynku od 2002 roku Atlassian, znany jest z dostarczania bardzo popularnego systemu zarządzania projektami i zgłoszeniami Jira oraz systemu zarządzania kodem źródłowym BitBucket.
JIRA została zaoferowana już na początku działalności Atlassian, zyskując popularność i stając się przysłowiowym okrętem flagowym producenta – wykorzystywana jest przez ponad 170 tys. klientów w 190 krajach. Jira dystrybuowana jest w 3 wersjach: Jira Software, Jira Service Management i Jira Core.
Oprogramowanie Atlassian
Atlassian dostarcza całą rodzinę oprogramowania wspierającego różne aspekty zarządzania projektem, współpracą i wytwarzaniem oprogramowania, między innymi:
- Confluence
- Bamboo
- OpsGenie
Cloud, Server, Data Center
Dotychczas produkty Atlassian były dostępne w 3 wersjach: Cloud, Server oraz Data Center. W październiku 2020 roku firma ogłosiła zmianę polityki mającą na celu skupienie się na usługach zorientowanych na chmurę obliczeniową.
W związku z tym zakończone zostanie dostarczanie oprogramowania w wersji Server oraz ograniczona będzie dostępność wersji Data Center.
Harmonogram zmian w ofercie
Zmiana modelu dostarczania produktów będzie stopniowa, umożliwiając dotychczasowym klientom adaptację i przygotowanie się do wdrożenia rozwiązań. Plan przedstawiony przez Atlassian uwzględnia kilka etapów.
- Luty 2021 – zakończenie sprzedaży nowych licencji Server.
- Luty 2022 – zakończenie możliwości zwiększania lub zmniejszenia posiadanej licencji Server.
- Luty 2023 – zakończenie sprzedaży aplikacji rozszerzających funkcjonalność produktów Server.
- Luty 2024 – zakończenie wsparcia technicznego produktów Server.
Produkty Atassian objęte zmianą
Wielu klientów Atlassian korzysta już z zalet chmury, a z każdym tygodniem kolejne organizacje, dotychczas korzystające z wersji Server oraz Data Center, wybierają rozwiązanie Cloud. Atlassian koncentruje się na dostarczaniu światowej klasy usług w chmurze, dlatego zmiany będą dotyczyły większości produktów.
- Jira Software
- Jira Service Desk
- Confluence
- Jira Core
- Bitbucket
- Crowd
- Bamboo
W przypadku istniejących licencji Server, oficjalnie ogłoszono, że dla zapewnienia ciągłego bezpieczeństwa i utrzymania platformy serwerowej, cena obsługi technicznej zostanie podniesiona.
Przygotowanie migracji do chmury
Dzięki rozłożeniu w czasie procesu wycofywania produktów Server, obecni klienci otrzymali czas na przygotowanie się do migracji. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że nie każda migracja będzie bezproblemowa. Produkty Cloud i Server w wielu aspektach różnią się od siebie, głownie w zakresie możliwości dostosowania produktu do potrzeb organizacji, co jest istotnym atutem omawianych rozwiązań.
Dostępne ścieżki migracji
- Migracja przez eksport danych z systemu Server i import do systemu Cloud.
- Migracja przy użyciu dedykowanej aplikacji, która jest już dostępna dla Jira, a wkrótce ma być dostępna również dla pozostałych produktów.
- Skorzystanie z pomocy zespołu wsparcia firmy Atlassian, przeznaczonego do pomocy w migracji dla dużych organizacji.
Co z licencjami Data Center
Atlassian nie określił, czy firmy posiadające licencje Data Center, a znajdują się wśród nich potężne światowe koncerny, również będą musiały dokonać migracji do chmury. Producent podkreślił, że zamierza nadal oferować samodzielnie zarządzane rozwiązanie klasy korporacyjnej, wersję Data Center, jak również inwestować w nowe funkcje oraz podejmować działania służące ułatwianiu firmom i użytkownikom jednoczesne korzystanie z wersji Cloud oraz Data Center.
Motywację do rozważenia migracji do chmury może zwiększyć zapowiadane zwiększenie ceny subskrypcji Data Center, argumentowane kosztami inwestycji oraz dążeniem do przyspieszenia kolejnych innowacji. Jednocześnie, w ramach wsparcia, Atlassian zapewnia pomoc w przeprowadzeniu migracji.
Korzyści z migracji do wersji Cloud
Możemy wymienić kilka niewątpliwych zalet migracji do chmury.
- Brak lub minimalne nakłady na infrastrukturę i jej obsługę.
- Automatyczna aktualizacja oprogramowania jako usługi SaaS.
- Niższy koszt wejścia.
- Zazwyczaj niższy koszt utrzymania.
- Bezpieczeństwo danych zapewnione przez rozproszoną infrastrukturę.
- Łatwiejsza integracja z innymi dostawcami oprogramowania jako usługi SaaS.
- Łatwiejsza integracja z usługami chmury obliczeniowej największych dostawców, takich jak: Amazon AWS, Google Cloud, Microsoft Azure.
- Dostęp z pełną prędkością z dowolnego miejsca na świecie.
Co ciekawe, Atlassian utrzymuje swoje usługi w chmurze obliczeniowej Amazon AWS w regionach: Singapore, Sydney, Frankfurt, Dublin, US East i US West. Usługi oparte na chmurze Atlassian odznaczają się zerowym czasem niedostępności podczas typowych aktualizacji, natomiast prace powodujące niedostępność usługi zazwyczaj planowane są w godzinach 1:00 – 3:00 według strefy czasowej klienta i nie trwają więcej niż 5 minut.
Czy są słabe strony migracji do chmury?
Zmiany oferty Atlassian nie następują z dnia na dzień i dostępny jest czas na zastanowienie się nad dostępnymi opcjami. Wybór można dokonać po zapoznaniu się z planowanymi zmianami oraz zaleceniami dotyczącymi wdrożenia. Atlassian w swojej strategii rozwoju będzie koncentrował się na usługach w chmurze.
W przypadku migracji do chmury, warto mieć świadomość wszystkich zalet oraz ewentualnych słabszych stron rozwiązania. O ile rozwiązania chmurowe są zapowiedziane i dla wielu klientów rekomendowane, zdarzają się opinie, które zwracają uwagę na wady rozwiązania Cloud.
- Ograniczona kontrola nad sposobem przechowywania i przetwarzania danych.
- Ograniczona kontrola nad miejscem przechowywania danych.
- Utrudniona integracja z usługami lokalnymi.
Atlassian pozwala na wybranie jednego z 3 makroregionów w którym przechowywane są dane klienta (US, EU, APAC), jeśli wybierany zostanie abonament Enterprise.
Oprogramowanie jako SaaS
Coraz więcej dostawców oprogramowania zmienia swój model biznesowy na oprogramowanie jako usługę SaaS. Trend ten umacnia się z roku na rok, a rosnąca pozycja chmury obliczeniowej, jako alternatywy dla własnej serwerowni lub kolokacji, przyspiesza ewolucję.
Trend ten nie ominął również rozwiązań firmy Atlassian, które plasują się w czołówce najlepszych produktów w swoich kategoriach i zostały docenione przez tysiące klientów. W omawianych okolicznościach, dla większości organizacji, wybór rozwiązań chmurowych SaaS wydaje się najbardziej odpowiedni i przyszłościowy, szczególnie, że producent dokłada starań, by przejście do chmury było jak najbardziej bezproblemowe. Dostępne są spersonalizowane zalecenia dla firm, w których znajdują się informacje o niezbędnych działaniach oraz o kosztach przeniesienia portfolio z serwera do chmury.
Ułatwienia w migracji do chmury
Atlassian przygotował ułatwienia i wsparcie w migracji do chmury dla wszystkich klientów.
- Atlassian Migration Program (AMP) – zawierający opis zasobów, narzędzi dotyczących realizacji poszczególnych etapów przejścia do wersji Cloud.
- Bezpłatna próbna migracja do chmury – darmowe wydłużone okresy próbne licencji Cloud, dla zapewnienia czasu na zapoznanie się z rozwiązaniem.
- Plan działań dla chmury – przygotowane i udostępniane zasoby ułatwiające zaplanowanie działań.
- Centrum zaufania wersji chmurowej – zbiór odpowiedzi na pytania dotyczące bezpieczeństwa, prywatności, zgodności z przepisami Atlassian Cloud.
- Dostępne plany w chmurze – chmurowe rozwiązania Jira oraz Confluence będą dostępne w różnych planach (w tym: Free, Premium, Enterprise). Podobnie w przypadku Bitbucket dostępne będą plany w chmurze do wyboru.